Interpretace literárních textů pomocí metody Filozofie pro děti
Workshop, který vás bude bavit. Otázka střídá otázku, vy se s ostatními dělíte o své nápady, navazujete na myšlenky druhých, rozvíjíte vnímavost, kritické myšlení, tvořivost. Navozujete prostředí, kde otázka „Co tím chtěl básník říci?“ získává zcela nový rozměr a žádná odpověď není špatná. S pomocí metody Filozofie pro děti se i ti nejostýchavější z vás mohou naučit principy, které ve své práci při lekcích a besedách se školáky určitě využijí, a žáci i studenti pak jistě vezmou na milost i mnohé z doporučené četby. Prakticky a teoreticky si osvojíte metodu, která k interpretaci literárních textů využívá přirozené zvídavosti a hravosti dětí i dospělých.
Workshop bude probíhat v celkem 5 skupinách po 20ti účastnících, z nichž každá absolvuje dva intenzivní kurzy v Jihočeské vědecké knihovně a zúčastní se jednoho online setkání v rámci metodické podpory. Pro termíny 2. a 3. setkání je určující výběr prvního prvního termínu. Pokud se z Vaší knihovny účastní více lidí, je zapotřebí provést rezervaci místa pro každého zvlášť.
V případě dotazů či nejasností kontaktujte paní Terezu Vargovou na adrese . Těšíme se na Vás!
Termíny pro jednotlivé skupiny
Denní harmonogram prvního workshopu v JVK ČB
Dopolední blok: 09:00 – 12:00 |
---|
- Zahájení
- Hodina Filozofie pro děti
- Četba textu
- Skupinové promýšlení textu a tvorba otázek
- Prezentace otázek, hlasování
- Zahájení diskuse
- Ukončení diskuse – poslední myšlenky
- Závěrečná reflexe
- Přestávka
- Hodina Filozofie pro děti
- Četba textu
- Skupinové promýšlení textu a tvorba otázek
- Prezentace otázek, hlasování
- Zahájení diskuse
- Ukončení diskuse – poslední myšlenky
- Závěrečná reflexe
- Obědová přestávka: 12:00 – 13:00
Odpolední blok: 13:00 – 15:00 |
---|
- Teoretický vhled do metody Filozofie pro děti
- Předání metodických materiálů
- Vznik a postupný vývoj
- Východiska metody - filozofický základ
- Trojdimenzionální myšlení – rozvoj myšlenkových dovedností
- Rozbor metodiky hodiny Filozofie pro děti
- Role knihovníka při vedení hodiny Filozofie pro děti
- Přestávka
- Diskuse - dotazy, postřehy, nejasnosti a další
- Ukončení
Denní harmonogram druhého workshopu v JVK ČB
Dopolední blok: 09:00 – 12:00 |
---|
- Zahájení
- Hodina Filozofie pro děti
- Četba textu
- Skupinové promýšlení textu a tvorba otázek
- Prezentace otázek, hlasování
- Zahájení diskuse
- Ukončení diskuse – poslední myšlenky
- Závěrečná reflexe
- Přestávka
- Ukázky vhodných cvičení, aktivit a plánů diskuse
- Proč cvičení a aktivity při hodině FPD používat?
- Cvičení – praktická ukázka
- Aktivita – praktická ukázka
- Plán diskuse – praktická ukázka
- Obědová přestávka: 12:00 – 13:00
Odpolední blok: 13:00 – 15:00 |
---|
- Teoretický rozbor proběhlé diskuse
- Reflexe metodických postupů
- Reflexe použití kritického myšlení
- Reflexe použití kreativního myšlení
- Reflexe použití angažovaného myšlení
- Reflexe přínosu vybraných cvičení, aktivit a plánů diskuse
- Přestávka
- Diskuse - dotazy, postřehy, nejasnosti a další
- Ukončení
Harmonogram online setkání v rámci metodické podpory
Souhrnný blok: 09:00 – 11:00 |
---|
Společná reflexe nad proběhlými workshopy, zkušenostmi účastníků se zaváděním metody do vlastní praxe apod.
Absolventi celého cyklu obdrží v červnu 2023 certifikát.
Vzdělávací cyklus se uskuteční v rámci projektu "Interpretace literárních textů pomocí metody Filozofie pro děti - workshopy pro pracovníky kulturně kreativního sektoru" podpořeného z Národního plánu obnovy.